Jdi na obsah Jdi na menu
 


Na co si dát při příletu pozor.


Letiště Teplice je situováno jako plošina na vyvýšeném terénu jižně od města

article preview



Letiště Teplice je situováno jako plošina na vyvýšeném terénu jižně od města Teplice s převýšením cca 80 m nad městem. Terén jižně od letiště se povlovněji svažuje k městu Bílina. Východně letiště se terén zvedá asi o dalších 25 m k teplickému vodojemu a ze západní strany letištní areál přiléhá k hraně asi 20m hlubokému povrchovému lomu. 

Díky členitějšímu terénu je proto potřeba věnovat pozornost závětrným rotorům které vznikají většinou při větrech o rychlosti větší než 5 m/s. 

Standardně je využívána dráha 18-36. Okruhy západní.
Při startu z dráhy 36 je potřeba počítat se startem směrem nad město. Po odpoutání je třeba dodržet osu startu a nepřelétávat přes vilovou zástavbu severně letiště. Při stoupání je doporučeno vybočit 20°východně a nelétat nad město. Je to lepší i pro řešení krizové situace kdy je doporučeno v případě vysazení motoru netočit v malé výšce zpět na dráhu ale je možno pokračovat na pole východně pod vyvýšeninou vedle města, nebo provést přistání na výsek souběžný s dráhou 36. Pokud je výšky dost je možno řešit nouzi přistáním na dráhu 11. Při silnějším severním větru je potřeba počítat s turbulencí nad koncem dráhy 36 a nad svahem k městu. Pokud vane východní vítr přes vodojem je situace obdobná.Přistání na dráhu 36 je bez problémů ,jen je potřeba počítat při bočních větrech s mechanickou turbulencí. 

Dráha 18 je vhodná pro start letadel s menším výkonem. Startuje se nad obec Straky ale je zde dost míst kam je možno řešit nouzové situace. Osa startu vede po odlepení mezi lesem vlevo a pahorky Boulí vpravo. Při startech při silnějším větru anebo větru zboku je potřeby počítat s lehkou mechanickou turbulencí do výšky cca 20-30m nad terénem. 
Přistání na dráhu 18 je potřeba provádět tak, aby byl pilot schopen na dráhu v případě problému doklouzat. Base leg se provádí v dostatečné výšce nad zalesněným svahem mezi městem a letištěm a 4 zatáčku točit tak, aby nedocházelo k přelétávání vilové zástavby u letiště. POZOR- na finále 18 cca 100 m před prahem dráhy a asi 10 m vlevo od osy sestupu jsou tři břízy asi 10 m vysoké. Rozpočet se doporučuje provádět za 1/3 dráhy z důvodu klesajícího profilu dráhy.

Při létání na drahách 18-36 je potřeba počítat s klesáním profilu dráhy od obou prahů směrem do středu dráhy.

Dráhy 11-29 se používají v případech silných východních nebo západních větrů, okruhy se létají jižní. Dráha 11 se většinou používá pouze pro přistání. start je možný pouze pro letadla s větším úhlem stoupání. Startuje se proti svahu a lesu a po startu je nutno provést vybočení doprava z důvodu vyhnutí se lesu a kopci.
Dráha 29 se využívá zejména pro starty při západních větrech. Starty jsou bez problémů ploch pro nouze je dostatek poze je potřeba počítat s přelétnutím povrchového lomu. 
přistání na dráhu 29 je se využívá pouze při silných západních větrech a vyžaduje jisté pilotní zkušenost. Base leg se provádí před hranou lesa a 4 zatáčka se dotáčí cca 250 m před prahem dráhy ve výšce asi 30 m takže pozor na čistotu pilotáže. finále je zakončeno přeletem silnice kde je nutno dávat pozor na stromy cca 20 m od osy sestupu před prahem dráhy. rozpočet provádět do 1/3 dráhy. . Přistání se sestupem přímo přes les se silně nedoporučuje.

Pojíždění se provádí pouze po drahách a TWY k hangárům. Mimo tyto plochy je terén neupravený a hrozí boření nebo vjetí do výmolů. 

Vzhledem k blízkým Krušným horám je potřeba počítat při silnějším severním proudění s turbulencemi i ve větších výškách a s rotorovým prouděním a střihy větrů. 

Nicméně při standardním pěkném počasí není létání v Teplicích nic složitého a členitý terén je na kochání pěkný.

 

Náhledy fotografií ze složky Pro piloty

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 


Archiv

Kalendář
<< listopad >>
<< 2019 >>
Po Út St Čt So Ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Statistiky

Online: 1
Celkem: 78253
Měsíc: 2931
Den: 55