Na co si dát při příletu pozor.
Letiště Teplice je situováno jako plošina na vyvýšeném terénu jižně od města
Letiště Teplice je situováno jako plošina na vyvýšeném terénu jižně od města Teplice s převýšením cca 80 m nad městem. Terén jižně od letiště se povlovněji svažuje k městu Bílina. Východně letiště se terén zvedá asi o dalších 25 m k teplickému vodojemu a ze západní strany letištní areál přiléhá k hraně asi 20m hlubokému povrchovému lomu.
Díky členitějšímu terénu je proto potřeba věnovat pozornost závětrným rotorům které vznikají většinou při větrech o rychlosti větší než 5 m/s.
Standardně je využívána dráha 18-36. Okruhy západní.
Při startu z dráhy 36 je potřeba počítat se startem směrem nad město. Po odpoutání je třeba dodržet osu startu a nepřelétávat přes vilovou zástavbu severně letiště. Při stoupání je doporučeno vybočit 20°východně a nelétat nad město. Je to lepší i pro řešení krizové situace kdy je doporučeno v případě vysazení motoru netočit v malé výšce zpět na dráhu ale je možno pokračovat na pole východně pod vyvýšeninou vedle města, nebo provést přistání na výsek souběžný s dráhou 36. Pokud je výšky dost je možno řešit nouzi přistáním na dráhu 11. Při silnějším severním větru je potřeba počítat s turbulencí nad koncem dráhy 36 a nad svahem k městu. Pokud vane východní vítr přes vodojem je situace obdobná.Přistání na dráhu 36 je bez problémů ,jen je potřeba počítat při bočních větrech s mechanickou turbulencí.
Dráha 18 je vhodná pro start letadel s menším výkonem. Startuje se nad obec Straky ale je zde dost míst kam je možno řešit nouzové situace. Osa startu vede po odlepení mezi lesem vlevo a pahorky Boulí vpravo. Při startech při silnějším větru anebo větru zboku je potřeby počítat s lehkou mechanickou turbulencí do výšky cca 20-30m nad terénem.
Přistání na dráhu 18 je potřeba provádět tak, aby byl pilot schopen na dráhu v případě problému doklouzat. Base leg se provádí v dostatečné výšce nad zalesněným svahem mezi městem a letištěm a 4 zatáčku točit tak, aby nedocházelo k přelétávání vilové zástavby u letiště. POZOR- na finále 18 cca 100 m před prahem dráhy a asi 10 m vlevo od osy sestupu jsou tři břízy asi 10 m vysoké. Rozpočet se doporučuje provádět za 1/3 dráhy z důvodu klesajícího profilu dráhy.
Při létání na drahách 18-36 je potřeba počítat s klesáním profilu dráhy od obou prahů směrem do středu dráhy.
Dráhy 11-29 se používají v případech silných východních nebo západních větrů, okruhy se létají jižní. Dráha 11 se většinou používá pouze pro přistání. start je možný pouze pro letadla s větším úhlem stoupání. Startuje se proti svahu a lesu a po startu je nutno provést vybočení doprava z důvodu vyhnutí se lesu a kopci.
Dráha 29 se využívá zejména pro starty při západních větrech. Starty jsou bez problémů ploch pro nouze je dostatek poze je potřeba počítat s přelétnutím povrchového lomu.
přistání na dráhu 29 je se využívá pouze při silných západních větrech a vyžaduje jisté pilotní zkušenost. Base leg se provádí před hranou lesa a 4 zatáčka se dotáčí cca 250 m před prahem dráhy ve výšce asi 30 m takže pozor na čistotu pilotáže. finále je zakončeno přeletem silnice kde je nutno dávat pozor na stromy cca 20 m od osy sestupu před prahem dráhy. rozpočet provádět do 1/3 dráhy. . Přistání se sestupem přímo přes les se silně nedoporučuje.
Pojíždění se provádí pouze po drahách a TWY k hangárům. Mimo tyto plochy je terén neupravený a hrozí boření nebo vjetí do výmolů.
Vzhledem k blízkým Krušným horám je potřeba počítat při silnějším severním proudění s turbulencemi i ve větších výškách a s rotorovým prouděním a střihy větrů.
Nicméně při standardním pěkném počasí není létání v Teplicích nic složitého a členitý terén je na kochání pěkný.
Náhledy fotografií ze složky Pro piloty