Pokračování historie letectví v Teplicích
Autor původního textu - Jaromír Suchánek
Nebudu dnes začínat hned Teplicemi, ale spustíme to od Ústí. Konec konců to je co by dvakrát máchl výškovkou.
Tak tedy - první letecký závod se konal 28. a 29.9.1912 v Ústí n/L. Starotvalo se z plácku na dnešním Skřivánku.
Závod bohužel skončil tragicky, po vzletu pilotovy vysadil motor a při přistání na přilehlém poli usmrtil starostu obce Stříbrníky i s manželkou, kteří v tu chvíli pracovali na poli. Pilotem byl rakouský major K.Ilner. Závody byly ukončeny.
Dalším mimořádným milníkem v leteckém sportu v našem kraji, byly Schichtovy letecké závody organizované společně s rakouským aeroklubem. Konaly se v dubnu 1914. Šlo o orientační let Rakousko-Uherskem. Tzv.Schichtův let měl tři etapy. Start i cíl byly v Aspernu.
První etapa - Aspern - Praha - Terezín - Brno - Aspern.
Druhá etapa - Aspern - Györ . Budapešť
Třetí etapa - rychlostní závod - Budapešť - Aspern
Že by tu někde chyběli Teplice?? :-) jdeme na to............
V předchozím článku o historii jsem psal, že se místní spolek jmenoval - Německý spolek pro vzduchoplavbu v Čechách a právě tento spolek si prosadil u sponzorů, po přistání v Terezíně, možnost nepovinného letu Teplice - Ústí a zpět bez mezipřistání v délce 64 km. Zúčastnit se směly pouze dvoumístné civilní letouny. Teplice i okolí touto událostí doslova žily. Okresní hejtman dokonce vydal vyhlášku, kde bylo uvedeno, že letadla přiletí od Lovosic do Teplic tak, aby Doubravka byla po jejich pravé ruce a dále poletí přes Chabařovice do Ústí n/L, zde budou mít Větruši jako opočný bod po pravé ruce podle níž dále budou pokračovat zpět do Lovosic. Za krásného slunného rána za shromažďovaly davy diváků na Doubravce a okolí.
Počasí v místě startu ovšem nepřálo, vál silný vítr. Do závodu se přihlásilo 12 letců, kdo by připraven mohl startovat. Na startovní listině byl tehdy i Evžen Čihák, jediný průkopník letící na stroji vlastní vyýroy, bohužel ale musel pro technickou závadu ze závodu odstoupit. Ostatní byli tovární letci z výrobních závodů. Dva z nich byli dokonce nadporučíci rakouského letectva. Nakonec odstartovalo o závodu 8 letců, každý s cestujícím. Šlo o pět dvouplošníků a tři jednoplošníky Přelet se nakonec konal ve 14,28 až 14,45. Závod pokračoval trojúhelníkem Terezín - Teplice - Ústí - Terezín. První letci byli vyhlíženi dalekohledy ve směru od Milešovky.
Sponzorský dar 5 000,- RK byl nakonec rozdělen mezi letce - Stiploscheka, Baretha a Konschela.
Vítězem rychlostního závodu - Budapešť - Aspern se nakonec stal pilot Bareth za 2 hod.,14 min. a 13 sek. a získal cenu 5 500,- RK.
Věřím, že na vás dýchla nostalgie, stejně jako na mě. Tak zase příště přátelé.