Historie leteckého sportu v Teplicích
Autor : Jaromír Suchánek
´´Město Teplice-Šanov, tedy správně Teplic-Schönau, bylo před první světovou válkou nejen věhlasným lázeňským městem, ale soustřeďoval se zde kulturní, společenský, sportovní i politický život. Bez nadsázky lze řící, byl to střed regionu od Chomutova až k Děčínu.
Pod tlakem světového technického pokroku, vzala vynález letadel těžších než vzduch na vědomí i rakouská vojenská správa a zřídila letecká sbor (1910). Tím začaly vznikat různé letecké spolky, čeké i německé.´´
Těmito slovy začíná článek z denního tisku neurčitého data ovšem s o to větší historickou váhou, který Jaromír Suchánek coby jeden ze zakládajích členů Českého národního aeroklubu v Teplicích uveřejníl nebo chcete-li nechal uveřejnit, historické informace o leteckém sportu v Teplicích datovaném již od roku 1911. Pro méně znalé, jde o tentýž rok v němž vznikl náš nejznámější český letecký spolek - Aviatické družstvo v Pardubicích, které honosí samozřejmě zvučná jména jako Jan Kašpar či Evžen Čihák. Přesně tedy 26.dubna 1911. V Teplicích v té době již fungoval ´´Německý spolek pro vzduchoplavbu a aviatiku v Čechách´´ tento byl založen již 29.ledna 1911 v restauraci Lindenhof - Lipák (klub Boženy Němcové). Vedení se tehdy sestávalo z továrníka - Mitscherlicha a zastupitelů města, lékařů a další honorace.
Pro tehdy nevídaně vysokou oblibu balónového létání se krátce změnil název tohot spolku na ´´Deutscher Luftfahrt Verein in Böhmen´´ se sídlem v Teplicích, který nakonec zaujímá prostor od Chebu po Liberec.
Největší balóny v té době byly - Dresden o objemu 1437 m3 s kapit. Ing.Kornem,startoval z Teplic
a dvěma pasažéry - plukovníkem Hörnesem z Terezína
a A.Merckem ředitelem Kuvohutě Povrly
- Bohemia o objemu 1680 m3 s kapit. plukovníkem Hörnesem, startoval v ÚL za chemičkou
a A.Meckem a Dr.Frankem z Teplic
Tento větší bráška byl dokonce pokřtěn hraběnkou Waldsteinovou.
V roce 1912 spatřil světlo světa i notně menší bráška o objemu 600 m3 , který zakoupila pro vyhlídkové lety firma Schicht, dnešní SETUZA. Zkušební let se konal 22.prosince 1912 a staroval rovněž v Teplicích.
Balóny Bohemia i Schicht byly nakonec 11.května 1915 převedeny vojenské správě.
Historie leteckého sportu v Teplicích nebyla jen o balónovém létání a vyhlídkách pro movitější, ale také o letadlech a leteckých závodech. Ale o tom zase příště................